dijous, 29 d’agost del 2013

Els continguts i mecanismes d'aprenentatge segons Bandura

El conductisme, amb el seu èmfasi sobre els mètodes experimentals, es focalitza sobre variables que es poden observar, mesurar i manipular i rebutja tot allò que sigui subjectiu, intern i no està disponible. En el mètode experimental, el procediment estàndard és manipular una variable i després mesurar els seus efectes sobre una altra. Tot això comporta a una teoria de la personalitat que diu que l'entorn d'un causa el nostre comportament. Bandura va considerar que això era una mica simple per al fenomen que observava (agressió en adolescents) i per tant va decidir afegir una mica més a la fórmula: va suggerir que l'ambient causa el comportament; cert, però que el comportament causa l'ambient també. Va definir aquest concepte amb el nom de determinisme recíproc: el món i el comportament d'una persona es causen mútuament. Més tard, va fer un pas més enllà. Va començar a considerar la personalitat com una interacció entre tres "coses": l'ambient, el comportament i els processos psicològics de la persona. Aquests processos consisteixen en la nostra habilitat per abrigar imatges en la nostra ment i en el llenguatge. Des del moment en què introdueix la imaginació en particular, deixa de ser un conductista estricte i comença a apropar-se als cognitivistes. De fet, usualment és considerat el pare del moviment cognitiu.

La teoria de l'aprenentatge social o Teoria social cognitiva conté idees molt importants per al pensament respecte a l'aprenentatge, la motivació i el maneig de l'aula. Bandura creu que la conducta humana ha de ser descrita en termes de la interacció recíproca entre determinants cognoscitius, conductuals i ambientals. I no només pel modelatge per mitjà del reforçament (usa el terme modelament per referir-se a l’aprenentatge que ocorre com a resultat d'observar models, col·locant més èmfasi en la cognició i menys en el reforçament), que segueix sent important, però les capacitats de mediació humana fan innecessari esperar a que passin les respostes abans de poder usar-lo. En el seu lloc es pot usar el modelament per informar els aprenents sobre les conseqüències de produir la conducta.


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada