diumenge, 24 d’agost del 2014

Es pot aprendre a ser feliç?

Naixem prematurament sense que el nostre cervell s’hagi desenvolupat per complet i sense saber res. Hem d’aprendre-ho tot i la neurociència i la psicologia ens estan revelant que és tan important allò que aprenem com allò que no aprenem i que, en massa ocasions, el que mai ensenyem als menors de 5 anys és a ser feliços. Les estadístiques dels països desenvolupats segueixen alimentant el nostre pessimisme al enregistrar el major nombre de suïcidis, depressions i trastorns de tot tipus. És possible actuar tenint en compte la situació? Existeix algun motiu per l’optimisme?

Amb la dificultat que comporta ser profeta a la seva pròpia cultura, la psiquiatra Roser Pérez explica que està comprovant l’increment de temptatives de suïcidi en persones cada cop més joves – al servei d’urgències de l’hospital Sant Joan de Déu, on treballa, s’assisteixen nombrosos casos de nanos de 12 o 13 anys – i que la qüestió potser es trobi relacionada amb la frustració que produeix el “viure amb massa expectatives”, en una societat on “l’experiència de l’espera per complir un desig” no es troba el suficientment arrelada, valorada. Potser ens hem fet una idea excessivament lúdica del que comporta ser nen i ser feliç, i en ocasions ens oblidem que els nens, per créixer, per fer-se grans, han d’aprendre a esperar: a que la mare els pugui agafar en braços, a que el biberó tingui la temperatura adequada... Hi ha tot un treball educatiu que no tan sols consisteix en aprendre coses positives, sinó en aprendre també el significat d’esperar. Esperar per un viatge no significa patir. Per esperar el moment de la partida pots llegir sobre la destinació, consultar mapes, quedar amb els amics i comentar-ho...

És a dir: l’espera també té els seus mecanismes per saber gaudir-la, per motivar-se i aprendre pel camí. Molts cops la felicitat es troba a la sala d’espera de la felicitat. La psiquiatra Roser Pérez afegeix que a la cultura actual, de fa temps, tots els adults volem ser bons, i tots els adults – pares i mares – volem que els nens i nenes siguin feliços i ens costa moltíssim assumir el paper de dolents o el paper de “frustradors”, o el paper de “limitadors” que els nanos necessiten per créixer, per aprendre i per ser.

Aquesta pedagogia de la frustració que ens neguem a realitzar inhibeix en els nens i nenes i adolescents la capacitat de respondre, de generar respostes per aquesta situació “d’espera”, però que en realitat es correspon amb qualsevol situació de displaer. No obstant, són molts i nombrosos els experiments efectuats amb nens sobre els efectes nefastos de no saber esperar; en alguns d’aquests experiments s’ha realitzat un seguiment, durant més de 10 anys en la conducta de nens que no van saber respectar l’espera suggerida per la seva mestra en el moment d’abandonar la classe  per un motiu inventat, amb la instrucció que no es mengessin la xocolata que se’ls havia deixat intencionadament a la seva taula. Al cap de 10 anys despuntaven en els estudis els alumnes que de petits havien sabut esperar.


Miquel Serra Raventós, catedràtic de psicologia i patologia del llenguatge de la UB, especialitzat en trastorns del llenguatge, té la mateixa visió sobre aquest fet, però potser des d’un punt de vista més proactiu: el nen ha d’aprendre també a ser agent de la seva pròpia felicitat, és a dir, no tan sols ha de saber aguantar una situació de frustració, sinó aprendre a modificar-la. I per això s’han de tenir recursos, s’han de tenir coneixements, i s’ha de tenir una altra visió davant les activitats perquè, per lo general, el problema no tan sols es troba en saber tolerar allò que t’arriba, sinó en sentir-te actor dins d’allò que t’està succeïnt i respondre al pare, o respondre a la mare o respondre a l’escola, i no simplement prendre una actitud passiva. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada