El més bàsic
de la teoria de l'aprenentatge de Thorndike, basat en el condicionament per
reforç, es troba explicat en tres lleis fonamentals, que són:
1) La
llei de l'efecte: Tots els animals tendeixen a mantenir els estats
satisfactoris i a no mantenir els estats d'insatisfacció. Per això, aquelles
respostes donades immediatament abans d'una situació satisfactòria tenen més
probabilitat de ser repetides. Els factors de satisfacció estampen gradualment
vincles ER (estímul – resposta) al cervell. Un cop que aquests vincles estan
estampats, funcionen de manera molt semblant a com ho fan els vincles
hereditaris, compostos pels instints i els reflexos innats.
2) Llei
de la predisposició: Aquesta llei explica perquè es produeix la satisfacció o
la insatisfacció, considerant les unitats neuronals de conducció dels impulsos.
Suposa que la satisfacció i la insatisfacció depenen de l'estat de l'organisme
a l’actuar. Si una unitat de conducció està disposada a conduir, la conducció
és satisfactòria, si no ho està, la conducció és molesta. D'altra banda, si la
unitat de conducció està disposada a conduir, i no hi ha conducció, l'organisme
se sent també molest o frustrat.
3) Llei
de l'exercici: "Com més vegades es repeteixen les reaccions davant
estímuls induïts, major serà la seva retenció". És a dir, que l'ús de les
connexions les enforteix i el desús les debilita. No obstant això, Thorndike no
accepta que la sola repetició o exercici pugui ser suficient per produir
aprenentatge.
A més
d'aquestes tres lleis fonamentals, Thorndike va proposar 5 lleis menors o
secundàries, que són:
1) Llei
de la resposta múltiple: Quan una persona es troba en una situació
d'aprenentatge i s'enfronta a un problema davant del qual la primera resposta
emesa no proporciona un estat satisfactori, la persona intentarà altres
respostes. Quan una resposta aconsegueix l'èxit, tendeix a estampar-se.
2) Llei
de l'actitud: L'actitud consisteix a predisposicions determinades culturalment
a comportar-se de determinada forma davant dels problemes. Si una persona ha
après en el seu grup cultural que cal reaccionar estoicament davant d'una
situació frustrant, actuarà de manera molt diferent a aquella que ha après que
cal actuar de manera agressiva davant les frustracions.
3) Llei
de la prepotència dels elements: Quan cal solucionar una situació, l'organisme
concentra la seva atenció només en els aspectes més importants o més essencials
d'aquesta. Quan revisem més endavant les modernes teories cognitives sobre
l'aprenentatge i la solució de problemes, podrem advertir la similitud que
aquesta llei té amb els conceptes referits a la metacognició.
4) Llei
de la resposta per analogia: Aquesta llei es refereix a la capacitat que té un
organisme d'utilitzar, davant de situacions noves, respostes que han estat
apreses amb anterioritat. És a dir, la capacitat de transferir respostes d'una
situació a una altra; segons Thorndike, aquesta capacitat de transferència és
una funció de la similitud entre les dues situacions.
5) Llei
del canvi associatiu: Si la llei anterior es refereix a la transferència de
respostes, aquesta llei del canvi associatiu té a veure amb la transferència
del control d'estímul d'un senyal a una altra. És a dir, és pràcticament el
mateix que en el condicionament clàssic de Pavlov, en què el senyal es
transfereix de l'EI al EC.
Una de les majors aportacions de Thorndike a l'educació va
ser el seu reconeixement de la motivació de l'alumne per aprendre, així com de
la importància de les actituds que l'estudiant tingui cap a l'aprenentatge. Va
assenyalar cinc factors que han de ser considerats per l'educador per millorar
el procés d'aprenentatge:
1) L'interès de l'alumne per l'aprenentatge.
2) L'interès de l'estudiant per millorar el seu acompliment.
3) La importància que tingui la lliçó per a alguna meta de
l'alumne.
4) La consciència que tingui l'estudiant que aprendre la
lliçó li servirà per satisfer una necessitat.
5) La capacitat de concentració de l'alumne, és a dir, saber
prestar atenció al que fa.
La teoria de la transferència plantejada per Thorndike és
coneguda com a transferència d'elements idèntics. Aquesta teoria suposa que
l'aprenentatge es facilita en una segona situació, en el grau que aquesta
contingui factors o elements idèntics als que es van donar en una anterior
situació d'aprenentatge. Aquests elements idèntics poden ser continguts,
procediments, fets, tècniques, principis, tècniques o actituds semblants. Des
del punt de vista connexionista, quan en dues situacions d'aprenentatge es
donen dos elements idèntics, la transferència del primer al segon és
automàtica. I com per als connexionistes el que s'aprèn és bàsicament un grup
de reaccions davant d'una situació complexa, els elements que es transfereixen
a les noves situacions són precisament les reaccions.
D'acord a això, Thorndike pensava que l'únic mètode
d'ensenyament que val la pena és l'ensenyament per a la transferència. Per
això, cal presentar clarament a l'atenció de l'alumne els elements, fets o
principis determinants d'una situació, de manera que pugui posteriorment
identificar aquest mateix element, fet o principi, en una altra situació. A
més, els plans d'estudi han d'incorporar tantes tasques d'aprenentatge com
sigui possible, amb l'objectiu que quan es reprodueixin fora de l'escola,
contribueixin a una vida més efectiva. Aquest tipus d'ensenyament és summament
difícil de practicar ja que, donada la infinitat de situacions a les quals cal
enfrontar-se a la vida, cap escola pot ensenyar totes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada