El conductisme, amb el seu èmfasi sobre els mètodes
experimentals, es focalitza sobre variables que es poden observar, mesurar i
manipular i rebutja tot allò que sigui subjectiu, intern i no està disponible.
En el mètode experimental, el procediment estàndard és manipular una variable i
després mesurar els seus efectes sobre una altra. Tot això comporta a una
teoria de la personalitat que diu que l'entorn d'un causa el nostre
comportament. Bandura va considerar que això era una mica simple per al fenomen
que observava (agressió en adolescents) i per tant va decidir afegir una mica
més a la fórmula: va suggerir que l'ambient causa el comportament; cert, però
que el comportament causa l'ambient també. Va definir aquest concepte amb el
nom de determinisme recíproc: el món i el comportament d'una persona es causen
mútuament. Més tard, va fer un pas més enllà. Va començar a considerar la
personalitat com una interacció entre tres "coses": l'ambient, el
comportament i els processos psicològics de la persona. Aquests processos
consisteixen en la nostra habilitat per abrigar imatges en la nostra ment i en el
llenguatge. Des del moment en què introdueix la imaginació en particular, deixa
de ser un conductista estricte i comença a apropar-se als cognitivistes. De
fet, usualment és considerat el pare del moviment cognitiu.
La teoria de l'aprenentatge social o Teoria social cognitiva
conté idees molt importants per al pensament respecte a l'aprenentatge, la
motivació i el maneig de l'aula. Bandura creu que la conducta humana ha de ser
descrita en termes de la interacció recíproca entre determinants cognoscitius,
conductuals i ambientals. I no només pel modelatge per mitjà del reforçament
(usa el terme modelament per referir-se a l’aprenentatge que ocorre com a resultat
d'observar models, col·locant més èmfasi en la cognició i menys en el
reforçament), que segueix sent important, però les capacitats de mediació
humana fan innecessari esperar a que passin les respostes abans de poder
usar-lo. En el seu lloc es pot usar el modelament per informar els aprenents
sobre les conseqüències de produir la conducta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada