Nacho Sala- Cofundadror d'Atrapalo
Aquest cap de setmana, Acció Educativa ha assistit a la primera edició de
la Biz Marathon, un congrés en format de marató intensiva on es van succeir 30
ponències d’start ups de molts i diversos àmbits, d’experts en la matèria i d’emprenedors
que intentaven portar endavant el seu projecte.
Les ponències eren entre sí molt diferents i van mostrar molts i diverses
vessants dels negocis i l’emprenadoria. Els dos plats forts van ser Ferran
Debant, creador de grup Taelus, Proquibsa, Pedial i Fidemus; i Nacho Sala, soci
fundador de atrapalo.com. Entre mig s’hi van succeir experiències força
interessants, com Xavier Silva i el seu Hemav, Ernest Costafreda i el seu
costalamel i Stimulo, de la mà del llinarsenc Xavier Majoral.
L’objectiu: donar ànims a totes les persones que vulguin emprendre el seu
projecte i estimular una mica a aquells que ja estan posant en marxa el seu per
tal que cerquin nous enfocaments i intentin reflexionar sobre que estan fent bé
i què no tant i no es desesperin. L’objectiu amagat: suposo que com són unes
jornades realitzades per l’administració pública (àrea de promoció econòmica d’Igualada),
impulsar l’emprenedoria per tal que moltes persones desocupades (o bé persones
ocupades que deixin la seva feina lliure per un altre) es decideixin a
emprendre els seus negocis i paguin els 300€ d’autònoms, de forma que quedin
atrapats en el típic bucle que tota persona que porti uns anyets amb la seva
empresa coneix i sap. Per aquest motiu, tot i que hi havia una gran amalgama de
ponències diferents, per al meu entendre totes es centraven en, o bé
emprenedors que havien tingut molt d’èxit, o bé emprenedors que portaven menys
de 3 anys arrencant el negoci, per tant, dues situacions que no desprenien
altra cosa que il·lusió per encoratjar i portar a terme l’estratègia de
polítiques d’ocupació que tots coneixem. Totes les ponències eren d’idees
interessants i estrafolàries que sortien dels límits de la típica empresa i que
trobo que no donava una imatge real de l’emprenedoria a Catalunya. Certament,
vaig trobar molt a faltar experiències de PIMES amb mig recorregut, uns 10-15
anys de fundació, i de sectors típics com la restauració, una perruqueria, un
centre de formació... que bé haguessin representat la imatge real de l’emprenedoria
catalana, però que potser no hagués estat tan plena de positivitat i hagués
mostrat els problemes actuals que tan necessitem parlar entre nosaltres.
No obstant aquesta part de crítica, considero la Biz Marathon una grata
experiència de la qual he extret molts consells positius per tots els
emprenedors, són els següents:
- - Problemes.
Quan inicies un projecte tot són problemes: problemes de finançament, problemes
amb els clients perquè ets l’innocent del qual totes les empreses amb més
recorregut s’intenten aprofitar... Posteriorment, com més clients i més
responsabilitats vagis adquirint, més problemes tindràs. Per tant, qualsevol
persona amb negoci propi ha de pensar que els problemes sempre seran una
constant a la qual s’haurà de fer front. El que cal canviar doncs és l’actitud
davant dels problemes. Després dels diversos casos d’èxit presentats arribes a
la conclusió que les persones d’èxit tenen una filosofia atípica dels
problemes: veuen els problemes com oportunitats davant de les quals superar-se,
davant dels quals aprendre; fins i tot de vegades aquest fet, quan es controla,
porta a la persona a fer-se addicte a l’adrenalina que li provoca la seguretat
que aporta el problema posteriorment d’haver-lo solucionat. Tal com diu el gran
Ferran Debant, quan et trobes en situacions de crisi treus el millor de tu
mateix i, per persones de cert caràcter, és el més positiu que et pot passar
per ralentivitzar el teu aprenentatge.
- - El
màrqueting és un dels elements més importants per portar endavant el teu servei
o producte. Un producte mediocre amb una gran estratègia de màrqueting es pot posicionar
fortament al mercat. Contràriament, un servei o producte de molta qualitat
sense una bona estratègia de màrqueting no serà ben apreciada al mercat i no
tindrà èxit. Cap novetat al cap i a la fi, però almenys m’ha servit per sentir
que m’estaven donant un toque en aquest sentit.
- - La
il·lusió. Mai hem de perdre la il·lusió pel que fem i hem de tenir molt clars
els objectius de perquè ho fem. Treballarem més de 10 hores diàries, molts cops
sense una retribució justa, no tindrem temps molts cops pels amics o per tenir
parella (és complicat per qui porta un negoci ser comprés per la seva parella),
haurem d’estar solucionant mil problemes a la vegada, nerviosos per fer tots
els pagaments necessaris... però la única cosa que no hem de perdre mai davant
de totes les dificultats és la il·lusió que ens va motivar el primer dia a fer
el que vam fer.
- - Perseverança.
Tot i que després de la descripció d’algunes experiències puc constatar que la perseverança
de vegades té límits. Llançarem 200 cops la tovallola (sobretot després de cada
declaració trimestral), però ens hem d’aixecar i seguir lluitant cada cop amb
més força. Cada cop costa menys aixecar-se i cada cop ens anem enfortint més.
Acabem amb una fortalesa personal molt elevada i interessant. Allarguem al
màxim la nostra paciència.
- - Hem
de tenir paraula i ser honestos. En Debant i del dirigent de l’empresa de Dubai insisteixen
molt en tenir sempre paraula i ser totalment honestos, tant en els negocis com
amb la vida. No complir la paraula o anar amb dobles intencions i ser descobert
crea un sentiment de desconfiança molt gran i molt perjudicial a l’hora de fer
negocis. La desconfiança, tant en la vida com en les relacions amb els clients
i proveïdors, es paga molt cara.
F Ferran Debant, creador de Taelus
- - Hem
de treballar en equip. Cap idea increïble surt endavant dins aquest món tan
competitiu sense crear un equip compost per diferents sinèrgies que s’autocomplementen.
- - Ens
hem d’unir, col·laborar i organitzar. Dins d’un mercat global i amb tantes
amenaces, em queda molt clar que no ens podem alinear ni aïllar davant les
altres empreses. Sóc perfectament conscient que la primera reacció davant d’una
empresa similar és veure-la com a competidora i sentir-te amenaçat; això
interessa molt a l’administració, perquè es crea una alta competitivitat, no es
parlen les coses i cada empresari s’acaba submergint en els seus propis
problemes i pagant sense queixar-se per res. Ens hem de relacionar; de les
relacions sorgeixen idees noves, ens donem a conèixer, interceptem errors
comuns i creem un saber fer empresarial, i ens podem organitzar i defensar els
interessos de les PIMES (molt diferents respecte a les grans empreses) i
adquirir poder i fer pressió per tal que canviï la legislació d’autònoms i
PIMES, que es una vergonya si la comparem amb altres països.
Bon dia Sigrid:
ResponEliminaEn primer lloc, t'escric per agrair-te el teu post i pel teu interès en assistir a la BIZmarathon que hem organitzat aquest cap de setmana. T'agraeixo també el teu punt de vista del programa, perquè en ser la primera edició, ens interessa tenir el feedback dels que en vau formar part i de ben segur que prenem nota amb atenció de les teves observacions.
Malgrat tot, vull dir-te que aquest acte no va ser en absolut organitzat per administracions públiques, sinó per una entitat sense ànim de lucre com és la JCI (Jove Cambra d'Igualada), un grup de gent jove interessats en fer projectes que aportin valor a la societat. L'Ajuntament de la ciutat hi ha col·laborat com a un patrocinador més, i hem tingut el seu suport per a portar-ho a terme.
Vull reiterar altre cop el meu agraïment pel post, esperant que la teva experiència al programa hagi estat en general positiva tal i com es dedueix de les teves conclusions.
Atentament
Albert Albareda
Director de la BIZMarathon 2014
Bon dia Albert,
ResponEliminaEn primer lloc, volia demanar-te disculpes per l'errada que vaig cometre pel que fa a l'organització de les jornades de la biz marathon, tan aviat pugui ho rectificaré. Tal i com explico és el que em semblava, però sento molt haver extret conclusions precipitades.
D'altra banda, tot i que en l'article em referia al contingut i no a l'organització, deixem ara donar-vos les gràcies per crear un projecte d'aquestes característiques. Es notava que hi havia hagut un gran esforç de preparació per darrera. Tot i que no sóc de la zona no m'ho vaig pensar ni dues vegades en apuntar-me quan vaig tenir-ne notícies. Ha estat una iniciativa molt important perquè permet l'intercanvi d'informació entre empreses, tan de bò hi hagués anat més gent, perquè valia molt la pena. No vull que et quedis amb una sensació negativa, ans al contrari, vaig gaudir moltíssim l'experiència. Tan de bò es fessin més iniciatives com aquesta (a veure si es fa una per aquí al Vallés) i espero que es pugui celebrar una 2a edició. Jo no hi dubtaré a tornar.
Rep una salutació ben cordial i moltes moltes gràcies per haver-me llegit i contestat.