És una obvietat afirmar que la motivació que una persona
experimenta en l'organització en què treballa o en qualsevol camí que emprèn
influeix en l'eficàcia i en l'eficiència del seu acompliment quotidià.
La gran atenció que rep la motivació i el mal tractament que
se li dóna és, potser, la paradoxa més present en el management d'abans i d'ara, contradicció que en gran part es deu a
la indefinició o confusa definició del propi terme. El concepte motivació
resulta tan sobreutilitzat com mancat de significat concret, per exemple, quan
s'aplica de forma circular per a explicar gairebé qualsevol comportament o la
seva absència:
Si algú no treballa
amb energia és "perquè no està motivat", i sabem que no està motivat
perquè es veu que treballa sense energia.
Aquest tipus d'explicacions tenen més a veure amb la
retòrica que amb una ciència mínimament raonable. Per intentar aclarir un
concepte més pràctic i avaluable de motivació, s’apunten 5 idees concretes i
aplicables des de la perspectiva del coaching professional i la pedagogia que
poden ser desenvolupades i interioritzades per cada persona.
1. La motivació pot ser causa però també conseqüència
De vegades, fins i tot amb caràcter general, cal confiar que
la motivació arribarà després. Totes les persones que emprenen qualsevol
projecte, incloses aquelles amb responsabilitats directives, passen
inevitablement per pics d'activitat i d'ànim. Entendre que la motivació és un
factor cíclic també és una forma de mantenir-la i de generar-la. Pot ser útil
que en els moments de "menor motivació" no s’hagi de pressionar a les
persones però si se'ls convidi a seguir planificant i agendant tasques. Dit
d'una altra manera, quan no es tenen ganes de treballar, pot ser un bon moment
per a l'anàlisi, la definició d'objectius i el refinament de mètodes.
Planificar en moments de desmotivació present pot ser la
millor manera de motivar el futur immediat.
2. Es pot passar a l'acció sense motivació
És molt important acceptar que ni tu ni la teva gent estareu
sempre bojament motivats. És interessant generar un context de treball i col·laboració
que depengui més dels plans marcats que de l'ànim imperant. Dit d'una altra
manera, se senti com se senti el teu equip, el més important és fer el que es deu,
el que s'ha planificat entre tots / es.
Quan ens exigim estar motivats per passar a l'acció estem
posant molta pressió en nosaltres mateixos. Quan ens ocupem activament, amb o
sense ganes, la passió i l'interès sorgiran de la pròpia activitat. De la
inactivitat només pots esperar més inactivitat. I és contagiosa.
3. Motivació no és tenir ànim sinó tenir motius
La motivació no depèn especialment del que pensem o sentim.
Tendim a sobrevalorar la influència de les nostres emocions i pensaments en la
nostra motivació, en les nostres conductes. Moltes persones no estan molt
contentes anant a la feina cada matí i pateixen pensaments i emocions negatives
al respecte, però van i després fins i tot treballen amb ànim. I al contrari,
persones que s'escaquegen i es queden a casa, es descobreixen desanimades per
no realitzar les tasques que han de fer.
Moltes persones inicialment desanimades per fer alguna cosa,
però amb motius per fer-ho, acaben fent-ho durant gran part de les seves vides.
I és que l'ànim i la motivació són coses diferents.
Si penses o sents que
no tens ganes de treballar, potser treballant t'entren aquestes ganes
El coach o pedagog no s'ha de centrar directament en les emocions
de les persones, això suposaria manipular i instrumentalitzar-les. Tan sols ha
de tractar de donar motius per venir a treballar i per voler treballar.
4. La motivació depèn del context
Les persones no ens troben "motivades en general",
la nostra motivació és contextual, temporal i específica, relacionada amb una
activitat en un temps i en una situació concreta. Les persones apliquem les
nostres habilitats de forma variable segons el context i la situació en què
calgui posar-les en joc. El talent surt a la llum o no en funció de la
motivació relacionada amb cada context.
Una persona amb grans habilitats comercials pot comportar-se
de forma incompetent en funcions administratives i viceversa. Una persona
eficient en l'exercici individual pot comportar-se de manera ineficaç en el
desenvolupament d'objectius que impliquen el treball en equip.
La majoria de les
persones ja saben el que han de fer, el que passa és que no ho fan, no almenys
en totes les situacions.
El context educa els hàbits i els hàbits creats generen la
força dels contextos, especialment els professionals.
5. La motivació passa per definir objectius
Una persona que no es proposa objectius o metes
professionals, per definició, és una persona desmotivada, i sovint, desanimada.
Gaudeixen i se senten més implicades, per exemple en la seva ocupació, si es
marquen els seus propis objectius diaris, setmanals, etc.
Ho aconsegueixes
perquè t'ho proposes: més i millor planificació implica més i millor motivació.
La teva motivació creixerà si marques metes assolibles i
concretes, i creixerà també si gaudeixes de la independència i la confiança
necessàries per fer-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada